Împărţirea portofoliilor ministeriale şi stabilirea competenţelor fiecărui înalt funcţionar din cabinetul lui Victor Ponta indică faptul că actuala coaliţie de guvernare nu este nici pe departe o unitate monolitică, aşa cum o prezintă liderii săi.
Primul ministru a încercat, desigur, să mulţumească pe toată lumea, dar punga cu bani nu este suficient de mare pentru câte interese sunt. Divizarea ministerelor, cu consecinţa creşterii mascate a birocraţiei administrative, trebuia să satisfacă cerinţele clienţilor partidelor componente şi, concomitent, să asigure unitatea lor, datorită interdependenţei în "administrarea" fondurilor. Numai că, obişnuiţi cu puterea absolută pe "moşiile" lor, demnitarii unora din partidele USL sunt obligaţi să constate că, dintre ei, "unii sunt mai egali decât alţii". Lider al PSD, Victor Ponta nu putea să-şi permită, în ciuda nemulţumirilor inevitabile, pierderea controlului asupra unor segmente esenţiale ale economiei, fără a risca o revoltă a "baronilor" săi. PSD-ul este, totuşi, partidul cel mai mare şi mai bine organizat din USL, postul de premier revenindu-i lui Ponta tocmai pentru că PSD este prima forţă politică a ţării. O cedare în faţa aşteptărilor celorlalţi parteneri PNL ar însemna reducerea masivă a capacităţii de satisfacere a intereselor membrilor săi. Şi uite aşa, ajunsă la putere, coaliţia "triumfătoare" la ultimele alegeri a devenit, aparent brusc, foarte fragilă. Premierul este foarte conştient de situaţie. Pe de o parte, nemulţumirile liberalilor se accentuează, pe de alta, posibilităţile economiei de a le împlini aspiraţiile sunt tot mai reduse. Efectele crizei persistă şi guvernul nu-şi poate onora decât parţial promisiunile faţă de cetăţeni. Ponta a ales în tratarea economiei soluţia socialistă a creşterii taxelor şi impozitelor, pentru a putea, nu doar să "reîntregească" sa