Prelungirea digului de Nord al Constanţei, pentru care Uniunea Europeană asigură 85% din 643 milioane lei, a fost în pericol de a nu se mai realiza, din cauza unei tergiversări autohtone. Dacă justiţia nu tranşa definitiv lupta contestaţiilor, finanţarea urma să fie pierdută în scurt timp.
Administraţia Porturilor Maritime Constanţa a organizat în 2010 licitaţia de atribuire a contractului de extindere a digului de Nord. Investiţia prelungea cu 1 kilometru îndiguirea existentă pe o lungime de 5 kilometri, extrem de necesară pentru siguranţa navală.
Câştigător a fost desemnat un trust din Olanda, Van Oord Dredging and Marine Contractors, dar licitaţia a fost contestată de GSP (Grup Servicii Petroliere) al cărui lider este magnatul Gabriel Comanescu. Procesele s-au ţinut lanţ timp de 3 ani, olandezii şi românii ajungând să se conteste reciproc, iar investiţia atât de importantă risca să se piardă. Motivul: în iunie 2013, finanţarea UE expiră.
Justiţia a pus capăt, într-un final, conflictului comercial-administrativ. Zilele trecute, Curtea de Apel Bucureşti a decis recent respingerea ambelor contestaţii, făcute de cei doi competitor. Decizia irevocabilă a instanţei menţine drept câştigător al licitaţiei pe învingătorul de drept: olandezii de la Van Oord Dredging and Marine Contractors.
Administraţia portuară urmează să încheie contractul cu constructorul în aceste zile, la Ministerul Transporturilor. Lucrările trebuie demarate cât mai curând, când vremea o permite. Valoarea estimată a proiectului este de 642.487.000 lei. Finanţarea este asigurată prin Programul Operaţional Sectorial în Transport 2007-2013, din fonduri structurale ale Uniunii Europene în proporţie de 85% din sumele eligibile, restul fiind din alocaţii bugetare.
De ce este necesar digul de Nord?
Prelungirea digului de Nord este vitală pentru protejarea întregulu