Lucrări ale pictorului spaniol Francisco de Goya, expuse la Timişoara
În perioada 2 februarie - 31 martie, Muzeul de Artă din Timişoara găzduieşte expoziţia de gravură şi fotografie de război „Goya – Cronicarul tuturor războaielor. Dezastrele şi fotografia de război”. Expoziţia prezintă 82 de gravuri din seria „Dezastrele războiului” realizate de pictorul spaniol Francisco de Goya în perioada 1810-1820, ce ilustrează scene din timpul Războiului de independenţă spaniol. Juan Bordes, curatorul expoziţiei, a alăturat gravurilor o serie de fotografii din timpul Războiului civil spaniol (1936-1939), realizate de fotoreporteri celebri precum Robert Capa, David Seymour, Gerda Tallo sau Augustí Centelles. Discursul fotografilor se află astfel în dialog cu denunţul lui Goya, arătând ororile războiului indiferent de perioada în care se consumă. Gravurile sunt grupate pe şapte teme majore – frontul, victimele, execuţiile, exodul şi jafurile, foametea, femeile în război şi perioada de după război, aceasta din urmă temă constituindu-se o critică la adresa regimului absolutist instaurat de Ferdinand al VII-lea. Gravurile din seria „Dezastrelor”, pe lângă incontestabila valoare artistică şi tehnică, au o calitate de cronică fotografică, chiar titlurile unor planşe – „Am văzut”, „Aşa s-a întâmplat” – sugerând rolul de mărturie al lucrărilor. De altfel, tehnicile folosite de pictorul spaniol anticipează caracteristicile fotografiei de presă: evitarea compoziţiilor complexe, surprinderea spontanului, prezenţa unor zone „moarte” menită să concentreze atenţia pe informaţia principală din imagine. Goya a început seria „Dezastrelor” în 1810, dar ultimele plăci au fost terminate spre 1820, timp în care a realizat mai multe planşe de probă şi a imprimat doar 3 exemplare complete ale seriei, sub titlul „Fatalele consecinţe ale sângerosului război cu Bonaparte în Spania”. În 1862,