Kickstarter este o platformă online creată în 2009 cu scopul de a finanţa proiecte creative prin crowdfunding, un sistem de finanţare bazat pe implicarea comunităţii.
Practic, antreprenorii care au o idee strălucită îşi pot prezenta proiectul prin intermediul Kickstarter, care este cea mai mare platformă de crowdfunding din lume, şi primesc contribuţii financiare modeste (donaţia medie este de circa 60 de dolari) de la diverşi indivizi care vor să sprijine proiectul.
Perry Chen, în vârstă de 36 de ani şi directorul executiv al Kickstarter, s-a gândit la ideea care a pus bazele platformei de finanţare încă din 2002. El intenţiona să organizeze un concert în New Orleans, unde locuia în acea perioadă, dar şi-a pierdut curajul când s-a gândit la banii pe care i-ar putea pierde. Chan şi-a imaginat un instrument web care să îi permită să strângă banii necesari fără niciun risc personal. Trei ani mai târziu, când locuia în New York City, i-a explicat ideea lui Yancey Strickler. „Nu sunt prea sigur de reuşita acestei idei“, îşi aminteşte Strickler (33 de ani) că gândea atunci.
I se părea dubios pentru că niciunul dintre ei nu avea experienţă în strângerea de fonduri, conducerea unei organizaţii caritabile, în iniţierea unei companii din domeniul tehnologiei sau în scrierea codurilor de programare. Chen a fost fondatorul unei galerii de artă, iar singura calificare a lui Strickler era munca sa de critic online de muzică. Dar lipsa experienţei nu era adevărata problemă. Cel îl deranja de fapt pe Strickler era faptul că ideea suna suspicios, asemenea unui concurs de popularitate. „Dacă laşi oamenii să voteze pentru ceea ce vor – atunci ai «American Idol»“, i-a spus lui Chen. Replica lui Chen a venit imediat: „Dar ce se întâmplă cu un sculptor dintr-un oraş mic uitat de lume? Nu va ajunge niciodată într-o galerie de artă. Nu este aprecia