În oraşul Angoulême s-a deschis joi cea de-a 40-a ediţie a celebrului festival de benzi desenate. O întâlnire anuală a celei de-a noua arte la care sunt aşteptaţi peste 200 de mii de vizitatori.
Confruntaţi şi ei cu criza economică, editorii caută să atragă noi cititori, în particular propunând benzi desenate pe internet. Cea mai mare librărie de benzi desenate din lume îşi închide porţile duminică seară.
Timp de patru zile expoziţii, spectacole, « concerte de desene », dezbateri dar şi aşa-zise întâlniri « digitale » vor face deliciul fanilor de benzi desenate veniţi la Angoulême, gazda festivalului de patru decenii încoace, capitala mondială a celei de-a noua arte. Anul acesta contextul economic este dificil, nu însă din lipsă de imaginaţie.
Producţia din Europa francofonă este în continuă creştere de 17 ani încoace, anul trecut au fost difuzate peste 5.500 de albume diferite din care mai bine de 4.100 erau noutăţi editoriale. Numai în Franţa s-au vândut în 2012 32 de de milioane de albume, asta însemnând o cifră de afaceri de 352 milioane de euro. Comparativ, organizatorii de la Angoulême reamintesc că acum 3 decenii nu erau editate anual decât 30 de noi albume ! E motivul pentru care unii vorbesc azi despre o supraproducţie de benzi desenate.
Totodată, banda desenată evoluează odată cu restul lumii, se deschide spre alte universuri şi moduri de consum. Benzile desenate nu se mai citesc azi doar pe hârtie, lumea digitală, internetul, jocurile video, ecranele reprezintă tot mai mult un suport alternativ. Dacă în Franţa aceste moduri de consum nu s-au impus încă, în Japonia cifra de afaceri a benzii desenate digitale reprezintă deja 200 de milioane de euro. Cert, în acest context în care internetul va fi tot mai căutat de editorii de benzi desenate, nu lipsesc totuşi de la Angoulême anul acesta nici numele « tradiţionale » ale acestei