Mediul investitional si de afaceri din Romania a fost adesea criticat de catre reprezentantii companiilor straine si de catre ambasadorii din Franta, Marea Britanie sau Statele Unite ale Americii acreditati la Bucuresti. Instabilitatea si impredictibilitatea fiscala, birocratia excesiva fac concurenta atu-urilor pe care Romania le poate oferi companiilor, astfel ca nu putine au fost cazurile in care tarile vecine s-au ales cu investitii considerabile in detrimentul nostru. Lipsa infrastructurii rutiere si renumele prost in materie de coruptie au avut de asemenea un aport important in decizia de relocare a productiei sau a serviciilor unor mari companii.
Cu toate acestea, Romania are multe de demonstrat si de oferit, cu atat mai mult cu cat aceste deficiente pot fi reglementate printr-o macro-strategie coerenta si aici tin sa fac o precizare – nu o strategie de dragul de a exista ci niste pasi simpli, de bun simt, care sa asigure o buna colaborare intre stat si companiile din spatiul economiei reale.
Crearea unui dialog intre institutiile guvernamentale si companiile straine prezente in Romania poate constitui un pas in acest sens si nu presupune un efort imposibil, ci din contra, este o initiativa fireasca. In cel mai concret si practic mod ma refer la semnarea unor protocoale de colaborare, a unor parteneriate strategice care sa urmareasca stabilirea unui climat confortabil pentru investitorii straini. Scopurile unei astfel de initiative sunt diverse si se pot multiplica, de la securizarea investitiilor straine, pana la sporirea ocuparii fortei de munca, impulsionarea exporturilor si reinvestirea profiturilor la nivel local.
Nu inventam apa calda. Ca si exemplificare, guvernul ungar si-a propus ca pana in 2025 sa isi dubleze PIB-ul si considera ca cei mai buni parteneri in realizarea acestui obiectiv sunt companiile straine, care vor ajuta econom