Volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia autovehiculelor şi motocicletelor) a crescut anul trecut cu 3,3% ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, potrivit datelor anunţate ieri de Institutul Naţional de Statistică (INS). Ca serie brută, afacerile din comerţul cu amănuntul au crescut în 2012 cu 2,9%, se arată într-un comunicat al INS.
Pe categorii de produse, comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate a înregistrat cea mai puternică creştere, de 6,7% pe ansamblul anului 2012 ca serie ajustată (plus 6,2% ca serie brută), în timp ce vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun au crescut cu 2,9% (2,4% ca serie brută), iar vânzările de produse nealimentare au avansat cu 1,9% (1,6% serie brută). În luna decembrie, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul a scăzut cu 3,2% faţă de luna precedentă ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, respectiv cu 2,3% raportat la perioada corespunzătoare a anului anterior, potrivit datelor INS. Ca serie brută, afacerile din comerţul cu amănuntul (cu excepţia pieţei auto) au crescut în decembrie cu 2,6% faţă de noiembrie şi au scăzut cu 4,3% raportat la perioada similară a lui 2011.
Raportat la nivelul din decembrie 2011, vânzările cu amănuntul de carburanţi au scăzut cu 2,8% ca serie ajustată (minus 5,3% ca serie brută), în timp ce comerţul cu amănuntul la produse alimentare, băuturi şi tutun a urcat cu 0,7% (minus 1,3% ca serie brută), iar vânzările de produse nealimentare s-au redus cu 4,1% (minus 6,3% ca serie brută). Faţă de noiembrie, vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun au scăzut în decembrie cu 3,1% ca serie ajustată (+19,5% ca serie brută), comerţul cu amănuntul cu produse nealimentare a scăzut cu 4,5% (plus 1% ca serie brută), în timp ce vânzări