Povestea staţiunii Mamaia a început în anul 1905, când pe fâşia de pământ dintre mare şi lacul Siutghiol a început construcţia primelor amplasamente turistice de pe litoral. Povestea staţiunii Mamaia a început în anul 1905, când pe fâşia de pământ dintre mare şi lacul Siutghiol a început construcţia primelor amplasamente turistice de pe litoral.
Staţiunea a fost inaugurată un an mai târziu, pe data de 22 august. Mica staţiune, denumita popular “băi de mare”, a devenit în scurt timp oaza de linişte şi relaxare a elitelor vremii, dar şi a familiei regale, fiind vizitată de un număr record de turişti. Pentru a facilita accesul în staţiune, autorităţile vremii au contruit o cale ferată care făcea legatura între Mamaia şi gara din Constanţa, pe traseul de astăzi al bulevardului Mamaia.
Staţiunea cunoaşte o "înflorire" accelerată în perioada interbelică, atunci când renumele său trece graniţele ţării. Este momentul în care apar primele construicţii importante ale staţiunii: Castelul Cara-Dalga, reşedinţa de vară a regalităţii, Cazinoul, vila Albatros - prima unitate de cazare de la malul mării - şi Hotel Rex.
Spre sfârşitul anilor '50 apare al doilea hotel de pe litoral, denumit Bucureşti - actual Iaki.
Mamaia continuă să se dezvolte într-un ritm accelerat în era comunistă, atunci când se construiesc multe dintre hotelurile staţiunii: Patria, Naţional, Dorna, Bicaz, Astoria, Riviera, Metropol, Majestic, Mercur, Minerva etc.
În anii '80, Mamaia continuă să se extindă şi devine un paradis al turiştilor din fostul bloc sovietic.
Anii '90 aduc un declin al staţiunii, dar cu trecerea anilor Mamaia şi-a recăpătat renumele de “Perla litoralului românesc”.