OSCE a publicat astăzi un raport ce are drept scop să faciliteze discuţiile ce ţin de şcolile cu predare în limba română. Misiunea OSCE din Moldova sugerează părţilor să ia în considerare recomandările în cadrul procesului de negocieri 5+2.
Potrivit raportului OSCE, problemele existente ale celor opt şcoli cu predare în limba română, din stânga Nistului, continuă să fie urgente, în special din cauza descreşterii alarmante a numărului de elevi înmatriculaţi în aceste instituţii. Potrivit studiului, dacă de exemplu în anii de studiu 2000-2001, la Liceul „Lucian Blaga“ din Tiraspol erau înmatriculaţi 758 de elevi, în 2012-2013 sunt doar 166. Aceeaşi situaţie este şi la Liceul „Alexandru cel Bun“ din Bender, unde în 2002-2003 erau 1751 de tineri, iar în 2012-2013 au fost înmatriculaţi 578 de elevi.
“Aceasta se datorează diferitor cauze, inclusiv intimidărilor, clădirilor necorespunzătoare, condiţiile inechitabile de admitere la universităţile moldoveneşti ale elevilor trasnistreni şi a celor din şcolile cu predare în grafia latină, şi lipsei de interes general în aceste şcoli. O micşorare generală semnificativă a numărului de înmatriculări în Transnistria trebuie de asemenea luată în consideraţie“, se menţionează în studiu. Potrivit raportului, printre problemele de bază ale şcolilor sunt: contractele de arendă şi starea sediului, libertatea de circulaţie, transportul bunurilor, securitatea şi condiţiile sanitare etc.
Astfel, OSCE vine şi cu câteva recomandări sugerând ca acestea să fie luate în considerare în cadrul procesului de negocierilor în formatul 5+2. Implementarea acestor recomandări urmând să fie convenită de către Chişinău şi Tiraspol. Prima recomandare este depolitizarea subiectului. “Ambele părţi trebuie să confirme angajamentul de a depolitiza neînţelegerile legate de şcolile moldoveneşti din Transnistria administrate de Republica Moldova