În 40 de zile o garnitură CFM trece prin şapte hale la uzina Remar Paşcani. Trenurile sovietice sunt reutilate în proporţie de 95% cu echipamente noi.
Sâmbătă, ora 11.00. Pe peronul gării din Paşcani zeci de oameni forfotesc pe lângă trenul de Suceava, oprit la prima linie. Vagoanele sunt vechi şi ponosite, iar iluzia confortului din compartimente e imprimată cu alb, în cifre de 1 şi de 2, pe vopseaua albastră cu pete de rugină. Cum traversezi cele cinci linii, dai în halele de la Remar Paşcani, firma contractată de ÎS Calea Ferată din Moldova să ne modernizeze trenurile. Deocamdată, un prim set de cinci garnituri sovietice a câte patru vagoane, vechi de peste trei decenii.
Modernizare într-un kilometru de cale ferată
De la intrarea pe poarta uzinei şi până când iese schimbat la faţă şi cu dotările tehnice la zi, trenul moldovenesc parcurge 1,2 kilometri prin şapte hale, în 40 de zile. În prima hală muncitorii verifică, teoretic, vechile echipamente electrice. Practic, le aruncă. Apoi trenul intră într-o altă încăpere, unde fiecare vagon e dezasamblat şi recarosat. În cel de-al treilea hangar au loc operaţiunile de sablare, unde este înlăturată rugina şi fiecare vagon e curăţat de praful şi molozul adunate în operaţiunile anterioare. Ulterior, garnitura intră în hala de grunduire şi vopsire. După care trenul ajunge în a cincea hală, de asamblare, unde vagoanele sunt recompartimentate.
În următoarea „staţie“ lucrătorii feroviari pun seturile noi de roţi, cu osii fabricate şi ajustate pe loc astfel încât să se potrivească pe căile noastre ferate cu ecartament larg. Destinaţia finală a trenului e hala de probe, unde inspectorii fac ultimele verificări şi ajustări, înainte să fie trimis peste Prut. „Am vândut vagoane din Belgia până în Africa de Sud. Singura particularitate la dumneavoastră e temperatura minimă. În România aceasta e de -25 de gra