Potrivit Curţii de Conturi, în ultimii şapte ani instituţiile nu au acordat atenţia cuvenită activităţii de prevenire a înzăpezirii autostrăzilor
Deşi ar fi trebuit să efectueze studii de fezabilitate pentru achiziţia sau cel puţin închirierea unor utilaje performante în scopul deszăpezirii
Ministerul Transporturilor şi Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) nu s-au preocupat în ultimii şapte ani de deszăpezirea drumurilor naţionale şi a autostrăzilor, "remediind" această disfuncţionalitate abia anul trecut, prin includerea într-un ordin comun a caracteristicilor tehnice pentru utilajele şi echipamentele necesare în prevenirea şi combaterea înzăpezirii, notează Curtea de Conturi în Raportul său de audit.
"Responsabilitatea principală pentru activitatea de prevenire şi combatere a înzăpezirii autostrăzilor şi pentru efectele disfuncţionalităţilor intervenite a revenit aproape în exclusivitate CNADNR şi MTI, şi mai puţin aşa-ziselor "firme de deszăpezire", cum în mod inexplicabil a fost lăsat să se înţeleagă şi a fost preluat de opinia publică. Natura relaţiilor contractuale dintre CNADNR şi firmele respective nu a fost de tipul prestării, de către acestea, a serviciilor specifice de prevenire şi combatere a înzăpezirii, ci numai de asigurare, prin aprovizionare efectivă, respectiv închiriere, a necesarului de materiale chimice şi antiderapante, carburanţi şi lubrifianţi, respectiv autovehicule, utilaje şi echipamente", se arată în raportul citat, care precizează că "abia în anul 2012, cu o întârziere de 7 ani, prin Ordinul comun MTI/MAI nr. 1025/2011/nr. 16/2012 au fost incluse unele caracteristici tehnice pentru utilajele şi echipamentele necesare în prevenirea şi combaterea înzăpezirii".
CNADNR n-a stabilit nici măcar tariful maxim pentru închiriere
Pe de altă parte, Curtea de Conturi notează că