Dificultăţile de pe piaţa medicamentelor generice, care reprezintă două treimi din tratamentele utilizate de pacienţii români, au făcut ca vânzarea LaborMed, cel mai mare producător farmaceutic independent, să nu fie o poveste de succes.
La sfârşitul anului trecut, LaborMed Pharma a fost cumpărat de grupul farmaceutic american Alvogen, care şi-a întărit astfel poziţia pe pieţele locală şi regională. „Obiectivul nostru principal în ceea ce priveşte achiziţiile strategice este de a găsi noi oportunităţi pentru a ne mări portofoliul de produse şi capacitatea de producţie, precum şi de a ne extinde şi dezvolta pe alte pieţe cheie”, a declarat Robert Wessman, preşedinte şi CEO Alvogen. Valoarea tranzacţiei nu a fost comunicată oficial, dar surse din comunitatea de investiţii o estimează la aproximativ 25 de milioane de euro, adică de şase ori mai puţin decât banii investiţi de Adevnt în cei cinci ani cât a fost proprietarul companiei.
Pacienţii români evită medicamentele generice
La o primă vedere, dificultăţile pieţei româneşti de medicamente generice reprezintă principala cauză a preţului de vânzare sub aşteptările iniţiale ale investitorilor. ”Consumul de medicamente generice şi produsele fabricate în România nu este încurajat de autorităţi, care oricum pun presiune pe producători prin constrângeri de tipul taxei clawback”, spune Dragoş Damian, preşedintele Asociaţiei Producătorilor de Medicamente Generice (APMG). În 2012, genericele au reprezentat sub 25% din vânzările totale de medicamente, spre desosebire de alte state europene, unde raportul este invers. În România, genericele devin din ce în ce mai puţin importante, în condiţiile în care doar cu un an în urmă, ponderea acestora era de circa 30% din total.
Taxa clawback (penalizează cu 33% vânzările care depăşesc bugetul alocat într-un an pentru medicamente) nu este singura constrânge