Investitorii si-au schimbat preferintele anul trecut in ceea ce priveste oportunitatile pe piata spatiilor comerciale. In locul mall-urilor, acestia s-au orientat catre centre comerciale cu galerii mici, cu o suprafata de pana la 6.000 de metri patrati, pe motivul timpului mai scurt pentru dezvoltarea unui astfel de proiect.
Perioada de dezvoltare in acest caz se scurteaza semnificativ, de la accesarea finantarii pana la inaugurare, spre deosebire de cea necesara pentru construirea unui centru comercial de tip shopping mall. Astfel ca s-a conturat o noua tendinta pe aceasta piata, potrivit specialistilor CBRE.
Stocul modern de spatii comerciale din Romania a inregistrat o crestere de 44% in al doilea semestru din 2012, comparativ cu primele sase luni ale anului trecut, potrivit raportului CBRE. Stocul de spatii comerciale din Romania a ajuns la sfarsitul anului trecut la aproximativ 2,7 milioane de metri patrati, dintre care Bucurestiul detine 30% (806.000 de metri patrati).
„Romania a demonstrat si in 2012 ca este inca interesanta pentru dezvoltatorii internationali de centre comerciale. Companii precum AFI Europe, NEPI, Sonae Sierra, Immochan sau Raiffeisen Evolution dezvolta proiecte in tara sau au in plan investitii in spatii comerciale”, a spus Luiza Moraru, head of Retail Department CBRE Romania.
„De asemenea, densitatea de metri patrati de centre comerciale la mia de locuitori arata ca nu doar in Bucuresti exista potential de dezvoltare, ci si in orase, precum Brasov, Timisoara, Craiova sau Galati”, a completat aceasta.
Nivelul livrarilor din 2012 reprezinta 6% (150.000 de metri patrati) din stocul modern de centre comerciale, o cifra de patru ori mai mica decat cea inregistrata in 2008 (aprox. 670.000 metri patrati).
Sase centre comerciale au fost inaugurate in semestrul 2 al anului tre