Argentina a anunţat luni îngheţarea preţurilor la produsele din supermarket-uri pentru a opri spirala inflaţionistă, scrie agenţia Associated Press.
Îngheţarea preţurilor va fi aplicată tuturor produselor disponibile în magazinele marilor lanţuri, un grup ce include nume precum Walmart, Carrefour, Coto, Jumbo sau Disco, timp de două luni.
Măsura a fost negociată cu o asociaţie a marilor retaileri care reprezintă circa 70% din piaţă, scrie agenţia locală de presă Telam.
Ministerul de comerţ îi îndeamnă pe consumatori să păstreze bonurile fiscale şi să semnaleze la o linie de urgenţă orice scumpiri descoperite după data de 1 aprilie.
Mai multe sondaje arată că argentinienii sunt îngrijoraţi în legătură cu creşterea ratei inflaţiei. Economiştii anticipează că aceasta ar putea ajunge la 30% anul acesta.
Reprezentanţii executivului susţin că vor încerca să negocieze cu sindicaliştii ca următoarea majorare colectivă de salarii să fie de cel mult 20%, în contextul în care ţinta oficială privind inflaţia este de 10%, notează sursa.
Economista Soledad Perez Duhalde este de părere că îngheţarea preţurilor va avea un efect pe termen scurt, în contextul în care Argentina a eşuat şi în trecut să ţină sub control inflaţia prin măsuri similare. Consumatorii nu ar trebui să fie miraţi dacă magazinele se vor aproviziona greu şi vor oferi tot mai puţine produse, a avertizat economista. În opinia sa, o măsură mai eficientă ar fi reducerea cheltuielilor guvernamentale.
Îngheţarea preţurilor a fost anunţată la scurt timp după ce reprezentanţii Fondului Monetar Internaţional (FMI) au criticat dur Argentina pentru oferirea unor date economice inexacte. Statul are răgaz până în luna septembrie să pună la dispoziţia Fondului indicatorii economici corecţi, instituţia avertizând că altfel statul ar putea fi exclus.
Cristina Fernandez, preşe