O decizie privind reluarea plăţilor sau suspendarea fondurilor (după ce în decembrie 2012 s-a anunţat pre-suspendarea acestora) va fi luată în luna iunie de către Comisia Europeană, au declarat, ieri, pentru România Liberă oficiali ai Ministerului Transporturilor sub protecţia anonimatului. Până pe 13 februarie ministerul trebuie să implementeze măsurile dispuse în luna decembrie 2012 de către CE, urmând ca în termen de 4 luni Comisia să se declare mulţumită sau nu de implementarea acestora şi să îşi anunţe decizia.
Ce cercetează DLAF?
Există importante suspiciuni de fraudă ce privesc licitaţiile derulate acum doi ani pentru construirea a 6 din cele 8 tronsoane de autostradă aflate în lucru.
Potrivit unui comunicat remis luni de minister este vorba de cele două tronsoane dintre Nădlac şi Arad şi cele patru dintre Orăştie-Sibiu. Au scăpat primul tronson dinspre Timişoara spre Lugoj, precum şi primul tronson dinspre Lugoj spre Deva.
Cele şase tronsoane au fost "transmise cu suspiciune de fraudă la Departamentul de Luptă Antifraudă (DLAF - n.red.)", se precizează în comunicat.
Cercetările privesc faza de licitaţie a contractelor, nu derularea lucrărilor, şi că încă nu e stabilit dacă e vorba de nereguli nevinovate sau de fraude. In primul caz măsurile dispuse de CE pot fi aplicarea de corecţii financiare (între 5% şi 25%) în timp ce în a doua situaţie se poate ajunge la suspnedare. "Deocamdată e vorba de indicii, precum descalificarea unor firme. Nu ştim, spre exemplu, dacă descalificările au fost justificate sau doar menite să ducă la acordarea contractelor unor firme de pe locurile inferioare la licitaţii. Odată aflat răspunsul vom şti dacă a fost fraudă", spune oficialul MT.
Care sunt consecinţele?
Acestea sunt multiple. In primul rând, dacă în iunie se va decide suspendarea plăţilor, România va fi obligată să continue din buzu