Foto: Silviu Matei Top 30 al celor mai mari plăţi făcute de CNADNR anul trecut arată ineficienţa cheltuielilor pe infrastructură. Bechtel a primit pentru 600 de metri de autostradă 76 mil. euro.
Cele mai mari 30 de plăţi realizate anul trecut de către compania de drumuri s-au ridicat la aproape 1,2 miliarde de euro. Spedition UMB a lui Dorinel Umbrărescu şi austriecii de la Strabag au încasat fiecare peste 100 mil. euro, în timp ce americanii de la Bechtel au primit 76 mil. euro deşi au construit doar 600 de metri de autostradă. În total, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România a avut un buget anul trecut de 1,5 mld. euro pentru autostrăzi şi drumuri naţionale.
ZF continuă seria de articole prin care încearcă să evidenţieze modul în care se cheltuiesc banii companiei de drumuri, care an de an beneficiază de bugete de 1,5-2 mld. euro. În acelaşi timp însă, numărul de kilometri de autostrăzi rămâne redus, iar infrastructura rutieră, în general, este slab dezvoltată. Cea mai mare parte a plăţilor realizate anul trecut de compania de drumuri a mers către construcţia de autostrăzi, în special pentru Coridorul IV paneuropean, dar şi pentru reabilitări sau modernizări de drumuri, deszăpeziri şi întreţineri multianuale ale şoselelor.
Cu cele 1,2 mld. euro cheltuite în 2012 pentru plata a 30 de companii ar fi putut fi construiţi între 200 şi 300 km de autostrăzi, potrivit calculelor ZF care iau în considerare standardele de cost pentru construirea unor astfel de drumuri.
Potrivit acestor standarde de cost, preţul minimal pentru un kilometru de autostradă variază între 3,9 şi 6,1 milioane de euro, în funcţie de relieful pe care ar urma să fie construit (şes, deal, munte). Anul trecut, 140 de kilometri de autostrăzi au fost inauguraţi, iar pe alţi 286 de kilometri de drumuri naţionale s-a finalizat reabilit