Şase noi centre comerciale vor fi lansate în România în acest an care vor totaliza peste 160.000 de metri pătraţi. În acest fel, stocul total va ajunge la peste 2.800.000 de metri pătraţi şi se aşteaptă ca şi în 2014 să continuă construcţia de mall-uri, în aşa fel încât în doi ani de zile stocul să crească cu 6%, potrivit Raportului CBRE despre piaţa spaţiilor comerciale din România în semestrul al doilea din 2012.
„Anul acesta vor fi livrate proiectele Coresi Shopping City faza I, AFI Palace Ploieşti, Cora Slobozia, Corall Constanţa, Uvertura Mall Botoşani şi Promenada Mall. În Bucureşti sunt prognozaţi să fie livraţi aproximativ 470.000 de metri pătraţi în cele două proiecte în construcţie Coresi Shopping City faza I, respectiv Promenada Mall, în timp ce construcţia unor proiecte de 430.000 de metri pătraţi a fost oprită”, se arată în studiul citat. O serie de proiecte şi-au schimbat statutul de centre comerciale, iar un exemplu este Armonia Arad, care se află în proces de reconversie într-un parc industrial sau logistic. Pentru 2014 livrările vor include centre comerciale noi, care vor fi localizate în Capitală şi Braşov.
În acelaşi timp s-a observat că dezvoltatorii se orientează către galeriile mai mici. „S-a observat anul trecut preferinţa investitorilor pentru inaugurarea de centre comerciale cu galerii mici, cu o suprafaţă de până la 6.000 de metri pătraţi. Principalul motiv îl constituie timpul mai scurt pentru dezvoltarea unui astfel de proiect, de la accesarea finanţării până la inaugurare, spre deosebire de cel necesar pentru construirea unui centru comercial de tip shopping mall’”, a completat Luiza Moraru.
Media naţională privind raportul de spaţii comerciale la mia de locuitori a fost de 127 de metri pătraţi la sfârşitul lui S2 2012, în timp ce în Bucureşti media este de 416 metri pătraţi. Lider în topul primelor 10 oraşe