Avansul tehnologiei mobile transformă chiar acum din temelii modul de operare din industria taximetriei de la noi, iar companiile care nu cred asta vor dispărea rapid de pe piaţă
Poate puţin ştiu, dar Bucureştiul şi Sofia sunt cam singurele capitale din Uniunea Europeană unde taximetria încă se mai face prin staţii radio care sunt piese de muzeu în capitale precum Berlin, Paris sau Viena. Am mers o dată cu un taximetrist care avea trei staţii în maşină, urlând toate în acelaşi timp, motivaţia lui fiind maximizarea numărului de comenzi preluate. „Să se învârtă roata!“, spunea el, ameţit de atâta încordare şi zgomot.
În ultimele luni, însă, industria taximetriei din Bucureşti pare forţată să se metamorfozeze, pe măsură ce tot mai mulţi clienţi prind gustul de a comanda un taxi direct de pe telefoanele lor inteligente. Sunt şoferi şi companii care nu-şi dau seama ce se întâmplă în jurul lor, dar când se vor trezi va fi prea târziu.
Speed Taxi, deschizător de drumuri
Pionierii taximetriei „moderne“ din Bucureşti şi din ţară sunt cei de la Speed Taxi. Intuind apetitul clienţilor, Speed Taxi a investit sume importante într-un sistem prin care clienţii să poată comanda un taxi de pe smartphone, aplicaţiile şi platforma de administrare fiind dezvoltate de cei de la Clever Tech. Lansarea oficială a primelor aplicaţii pentru smartphone a fost în februarie 2012.
Ce impact a avut această mutare pentru companie? După aproape un an de zile, Speed Taxi a ajuns detaşat cea mai mare companie de taxi din Bucureşti, după numărul de maşini arondate la dispecerat.
„În prezent, avem circa 1.850 de maşini arondate la dispecerat, din care 700 au dispozitive mobile pentru a prelua direct comenzile trimise de clienţi de pe smartphone. În urmă cu un an, aveam 1.300 de maşini arondate. Lansarea sistemului a schimbat foarte multe şi nu mă aşteptam la o c