Stocul modern de spații comerciale din România a înregistrat o creștere de 44% în S2 2012, comparativ cu primele șase luni ale anului trecut, potrivit Raportului CBRE despre piața spatiilor comerciale din România în S2 2012. Stocul de spatii comerciale din România a ajuns la sfârșitul anului trecut la aproximativ 2,7 milioane de metri pătrați, dintre care Bucureștiul deține 30% (806.000 de metri pătrați). „România a demonstrat și în 2012 că este încă interesantă pentru dezvoltatorii internaționali de centre comerciale. Companii precum AFI Europe, NEPI, Sonae Sierra, Immochan sau Raiffeisen Evolution dezvoltă proiecte în țară sau au în plan investiții în spatii comerciale. De asemenea, densitatea de metri pătrați de centre comerciale la mia de locuitori arată că nu doar în București există potențial de dezvoltare, ci și în orașe, precum Brașov, Timișoara, Craiova sau Galați”, a declarat Luiza Moraru, Head of Retail Department CBRE România. „S-a observat anul trecut preferința investitorilor pentru inaugurarea de centre comerciale cu galerii mici, cu o suprafață de până la 6.000 de metri pătrați. Principalul motiv îl constituie timpul mai scurt pentru dezvoltarea unui astfel de proiect, de la accesarea finanțării până la inaugurare, spre deosebire de cel necesar pentru construirea unui centru comercial de tip shopping mall”, a completat Luiza Moraru.
Nivelul livrărilor din 2012 reprezintă 6% (150.000 de metri pătrați) din stocul modern de centre comerciale, o cifră de patru ori mai mică decât cea înregistrată în 2008 (aproximativ 670.000 de metri pătrați). Șase centre comerciale au fost inaugurate în semestrul 2 al anului trecut, dintre care doar Ploiești Shopping City este singurul de tip „shopping mall”. În Capitală, au fost finalizate trei centre comerciale, și anume Cora Rahova, InterCora Mihai Bravu și Auchan City Crângași, a căror suprafață însumează 35