După aproximativ trei săptămâni de telefoane şi parlamentări, Dan Tutunaru, managerul fabricii de lapte TED de la Baru, ne-a primit în vizită pentru un reportaj. La început ne-a amânat timid, pentru că aştepta să-i vină mostrele de ambalaje pentru produsele ce tocmai le-a scos pe piaţă. Afacerea sa este la început, a demarat de-abia de două luni şi încearcă să-şi găsească loc pe piaţă, dar cu paşi mărunţi, pentru că investiţiile în utilaje, logistică şi angajaţi l-au lăsat fără bani pentru o promovare agresivă. În plus, este mai bine să cunoşti piaţa şi cumpărătorul. Dan Tutunaru joacă corect, dar precaut.
3 ani de informare şi muncă până la materializarea visului
Fabrica de lapte de la Baru este un vis materializat în decursul a 3 ani. Un vis muncit, documentat.
„Am văzut 40 de fabrici de lapte până să mă apuc de treabă. Am fost în toată ţara, am fost în străinătate, peste tot, pentru a vedea tehnologia, a înţelege cum se lucrează într-o asemenea fabrică. Trei ani, dacă nu mai bine, am studiat tot ce se poate despre acest subiect. A fost greu. Nu este o treabă uşoară să iei totul de la 0 şi să pui pe picioare o fabrică. Dar astfel am ajuns să pot cumpăra cea mai bună tehnologie, funcţie de fondurile pe care le aveam disponibile. Şi, aşa cum aţi văzut, tehnologia este performantă”, spune Dan Tutunaru. A fost nevoie de însuşirea know how-ului înainte de a pune în practică această investiţie. Banii pentru investiţie au venit de la SAPARD, adică doar banii pentru partea fizică a investiţiei, restul investiţiilor a trebuit asigurat din fonduri proprii. „Tot ce vine în fabrică trebuie plătit dinainte, de la lapte până la ambalaje. Nu se plăteşte nimic după. Aşadar, a trebuit să cheltuim bani mulţi înainte de a câştiga. Funcţionăm numai de două luni. Acum avem mai multe cheltuieli şi încă facem investiţii, piaţa de desfacere rămân magazinele de pan