Parlamentul European (PE) a adoptat miercuri un proiect legislativ care prevede diminuarea limitelor de zgomot pentru maşini în scopul protejării sănătăţii publice şi recomandă introducerea unui sistem de etichetare care să informeze consumatorii despre nivelul de zgomot produs de automobilele noi şi creşterea zgomotului vehiculelor electrice şi hibride, astfel încât acestea să fie auzite şi de pietoni.
Expunerea susţinută la un zgomot intens de trafic poate duce la extenuare fizică, poate afecta funcţionarea organelor interne şi poate contribui la apariţia unor boli, inclusiv cardiovasculare. De asemenea, cercetările efectuate de Agenţia Europeană de Mediu arată că jumătate din populaţia urbană a Uniunii Europene este expusă la zgomote de trafic mai mari de 55 de decibeli (db).
„Există dovezi ştiinţifice care susţin impactul negativ al zgomotului din trafic, însă proiectul legislativ are în vedere doar zgomotul produs de motorul vehiculelor. Încă de la început am avut o viziune mai largă, trebuie să luăm în calcul şi alţi factori, cum ar fi calitatea drumurilor, aerodinamica şi cauciucurile”, a declarat raportorul Miroslav Ouzký, din grupul Reformatorilor şi Conservatorilor Europeni (ECR), după ce proiectul legislativ a fost adoptat cu 401 voturi pentru, 228 împotrivă şi 20 de abţineri. Eurodeputatul ceh va începe acum negocierea unui acord cu ţările membre UE.
Proiectul legislativ propune introducerea graduală a unor limite noi, după şase şi respectiv opt ani de la intrarea în vigoare a noii legislaţii. Prima fază va viza noile modele de vehicule, iar în cea de a doua vor fi avute în vedere toate noile vehicule intrate în circulaţie.
Limitele pentru maşinile standard vor fi reduse la 68 db de la 74 db, cât este limita în prezent. Vehiculele mai puternice vor avea o marjă de manevră limitată la 2 sau 6 db. Limita pentru camioanele grel