Curtea Constituţională a pronunţat soluţia firească de a exclude dubla impozitare pe medicamente la care se ajunsese în urma reglementării legale prevazute de Ordonanţa de Urgenţă nr. 77/2011 privind stabilirea unei contribuţii pentru finanţarea unor cheltuieli în domeniul sănătăţii, a afirmat pentru Curierul Naţional, Daniel Olteanu, partener al casei de avocatură Olteanu&Asociaţii.
Acesta ne-a explicat că anomalie juridică semnalată iniţial şi de Asociaţia Producătorilor de Medicamente Generice din România nu a condus la o decizie firească a instituţiilor abilitate ale statului – Guvern şi Ministerul Sănătăţii – de a o înlătura, ci a fost necesară o acţiune a companiei Labormed Pharma.
Astfel, potrivit reprezentantului casei de avocatură, modificarea legală adusă în luna august 2012 Ordonanţei menţionate mai sus, prin OUG nr. 17/2012 în sensul excluderii TVA-ului din baza de calcul a taxei clawback începând însă cu contribuţia datorată pe trimestrul IV din 2012, nu face decât să constate extrem de târziu o situaţie anacronică des întâlnită în actele normative din domeniul sănătăţii.
“O dată în plus, statul român girează o acţiune de colectare de fonduri evident neconstiţutională aşa cum de altfel am fost obişnuiţi şi prin taxa de prima înmatriculare (mai nou, taxa de mediu)”, a explicat Daniel Olteanu.
Conform lui, o dovadă a modului defectuos de iniţiere a actului normativ şi de lipsa de coerenţă decizională este tocmai evoluţia taxei clawback. “Astfel, reglementarea anterioară (Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii) excludea expres TVA-ul din baza de calcul a contribuţiei la care erau obligaţi producătorii din industria farmaceutică. Apoi, prin OUG nr. 110/2011 s-a prevăzut expres includerea TVA-ului în baza de calcul transformându-se astfel în mod nelegal, o taxă neutră pentru producătorul de medicamente într-o sursă supli