Din semestrul al doilea al acestui an, spitalele publice nu vor mai putea organiza licitaţii pentru anumite medicamente, materiale sanitare, echipamente medicale sau servicii. Ministerul Sănătăţii (MS) a publicat proiectul de ordin pentru aprobarea listei medicamentelor, materialelor sanitare, echipamentelor medicale, echipamentelor de protecţie, a serviciilor, combustibililor şi lubrifianţilor pentru parcul auto pentru care se vor organiza proceduri de achiziţie centralizate, la nivel naţional. Pentru produsele şi serviciile prevăzute în această listă, unităţile sanitare publice mai pot achiziţiona cantităţile necesare efectuării actului medical doar pentru o perioada care nu depăşeşte primul semestru al anului 2013. După această perioadă, toate necesităţile spitalelor care se vor regăsi în lista MS vor fi asigurate de către minister.
Conform ordinului, Ministerului Sănătăţii îi revine obligaţia de a emite, în termen de zece de zile de la data intrării în vigoare a actului normativ, lista respectivă, „produsele şi serviciile enumerate urmând să fie asumate, în funcţie de specific, de către structurile de specialitate ale MS, prin avizare“, după cum se precizează în proiect. Lista a fost publicată de minister, odată cu ordinul, dar totul este la faza de proiect, fiind afişată pe site la capitolul transparenţă decizională. Aceasta cuprinde în jur de 400 de medicamente, 65 de materiale sanitare şi 37 de dispozitive medicale.
Spitalele nu mai pot cumpăra nici măcar ace, seringi sau vată
Pe lista cu dispozitivele medicale pentru care spitalele publice nu mai au voie să organizeze licitaţii se regăsesc echipamentele de diagnostic sau tratament prin radiaţii ionizante, medicină nucleară, rezonanţă magnetică şi ultrasunete (exemplu: tomograf, angiograf, aparate de radiologie fixă şi mobilă), echipamentele pentru anestezie şi terapie intensivă (aparat ane