Stocul modern de spaţii comerciale din România a înregistrat o creştere de 44% în semestrul al doilea din 2012, comparativ cu primele şase luni ale anului trecut, potrivit unui raport CBRE despre piaţa spaţiilor comerciale.
Astfel, stocul de spaţii comerciale a ajuns la sfârşitul anului trecut la aproximativ 2,7 milioane de metri pătraţi, dintre care Bucureştiul deţine 30% (806.000 mp).
"România a demonstrat şi în 2012 că este încă interesantă pentru dezvoltatorii internaţionali de centre comerciale", a declarat Luiza Moraru, Head of Retail Department CBRE România.
Ea a explicat că densitatea de metri pătraţi de centre comerciale la mia de locuitori arată că nu doar în Bucureşti există potenţial de dezvoltare, ci şi în oraşe precum Braşov, Timişoara, Craiova sau Galaţi.
"S-a observat anul trecut preferinţa investitorilor pentru inaugurarea de centre comerciale cu galerii mici, cu o suprafaţă de până la 6.000 mp. Principalul motiv îl constituie timpul mai scurt pentru dezvoltarea unui astfel de proiect, de la accesarea finanţării până la inaugurare, spre deosebire de cel necesar pentru construirea unui centru comercial de tip shopping mall", a completat Luiza Moraru.
Nivelul livrărilor din 2012 reprezintă 6% (150.000 mp) din stocul modern de centre comerciale, o cifră de patru ori mai mică decât cea înregistrată în 2008 (aprox. 670.000 mp). Şase centre comerciale au fost inaugurate în semestrul 2 al anului trecut, dintre care doar Ploieşti Shopping City este singurul de tip "shopping mall". În Capitală, au fost finalizate trei centre comerciale, şi anume Cora Rahova, InterCora Mihai Bravu şi Auchan City Crângaşi, a căror suprafaţă însumează 35% din totalul noilor livrări din S2 2012.
În prezent, la nivel naţional se află în construcţie peste 160.000 mp. Astfel, stocul total va ajunge la peste 2,8 milioane mp şi se aşteaptă ca în d