Între 7 şi 17 februarie, se desfăşoară în capitala Germaniei cea de-a 63-a ediţie a Festivalului Internaţional al Filmului. În competiţie se află şi producţia românească a regizorului Călin Peter Netzer, „Poziţia copilului”. În deschidere rulează filmul „Marele maestru” al regizorului chinez, Wong Kar Wei. Opera documentaristului francez, Claude Lanzmann, va fi omagiată cu un Urs de Aur.
Corespondentul RFI la Berlin, William Totok
După o prezenţă oarecum anemică în ultimii ani, cinematografia est-europena, respectiv post-sovietică, revine în forţă pe scena Festivalului Internaţional al Filmului de la Berlin. Din cele 24 de producţii noi care rulează în programul principal al Berlinalei, 19 aflîndu-se în competiţie, cinci sunt din ţări răsăritene. Este vorba despre creaţii din Kazahstan („Lecţii armonioase” de Emir Baigazin), România („Poziţia copilului” de Călin Peter Netzer), Bosnia-Herţegovina („Un episod din viaţa unui colector de fier vechi” de Danis Tanovici), Rusia („O viaţă lungă şi fericită” de Boris Hlebnikov) şi Polonia („În numele…” de Małgośka Szumowska).
Aşadar, în competiţie pentru Ursul de Aur sau pentru Urşii de Argint se află şi noul film românesc al lui Călin Peter Netzer, „Poziţia copilului”. Este un film care abordează o temă de stringentă actualitate, pornind de la gafele unui băiat de bani gata şi de încercările mamei sale de a-l scăpa de rigorile legii, intervenind prin acea plasă de relaţii, înnodate prin fire invizibile, care leagă noua clasă post-comunistă.
Alte două filme ce vor putea fi vizionate în cadrul festivalului aparţin unor regizori originari din România, care trăiesc în Germania, respectiv în Franţa.
Primul, intitulat „Anatomia plecării” (Anatomie des Weggehens), este o creaţie a regizorului Şerban Oliver Tătaru şi rulează în cadrul secţiunii „Perspectivele filmului german”. Tătaru reconstituie