Fac un pariu public cu dl Alex. Ştefănescu. Pun pariu că domnia sa n-a citit nimic din opera lui Norman Manea. Pînă în prezent, de cînd este critic literar, Alex. Ştefănescu n-a scris o cronică la o carte de Norman Manea. Doar imprecaţii. Doar lucruri pe lîngă. Doar glume grosiere şi afirmaţii care nu par ale unui intelectual. Ultima, în Adevărul, din 1 februarie, că Norman Manea ar fi un „scriitor submediocru“. Ce-l îndreptăţeşte pe Alex. Ştefănescu să facă această afirmaţie? În primul rînd, să fi citit cărţile lui Norman Manea. Eu zic că nu le-a citit. Dacă domnul Alex. Ştefănescu poate produce un text despre opera lui Norman Manea, îi vom fi veşnic recunoscători. Domnule Ştefănescu, ţineţi pariul? Dar să nu vă apucaţi acum de lectură! Nu, din fişele de critic literar, din parcurgerea cu minuţiozitate a cărţilor lui Norman Manea (le aveţi într-o serie de autor, realizată de Editura Polirom, începînd cu anul 2008, sper că ştiţi…), arătaţi-ne, vă rog, un articol de critic literar, despre opera lui Norman Manea. Cînd scrii negru pe alb că Norman Manea este un „scriitor submediocru“, asta e o concluzie, în urma multor pagini de lectură, un efort asiduu de interpretare, pe care şi cititorii ar trebui să-l afle. Nu pui carul înaintea boilor, începi cu o concluzie de nimic susţinută, iar apoi gol, neant de interpretare. Chiar l-a citit Alex. Ştefănescu pe Norman Manea? Eu nu cred, aştept să fiu contrazis. Pun acest pariu şi pentru că, în septembrie 2003, am fost printre primii care au recenzat Întoarcerea huliganului; cred că Norman Manea este unul dintre cei mai puternici autori care scriu despre Holocaust, comunism şi exil. Întoarcerea huliganului, prozele din Octombrie, ora opt (despre copilul care revine din deportare într-o Românie care îl tratează deseori ca trofeu, a se vedea nuvela Nunţile, dar caută să-l acapareze, în nuvela Instructori) şi romanul Plicul