Monica Pillat şi Barbu Cioculescu, "Povestind despre atunci", editura Humanitas (tel. 0372/743.382), 232 pag.
Al treilea volum din seria ”Portrete în dialog" de la Humanitas diferă ca modalitate de alcătuire de cele anterioare. Dacă Radu Paraschivescu şi Gabriel Liiceanu au conturat personalităţile Antoanetei Ralian şi a lui Mircea Ivănescu prin convorbiri directe, înregistrate şi transcrise de pe reportofon, cu oralitatea şi spontaineitatea lor firească, Monica Pillat a folosit pentru portretul lui Barbu Cioculescu (plus, în planul II, o schiţă de autoportret) un procedeu mai artificial, de colaj, sugerat parţial de "model”. Care nu voia să repete ceea ce mai povestise în texte publicate după 1989 în revista târgovişteană "Litere" şi în "România literară", strânse şi ele recent într-n volum cu titlul "Amintirile unui uituc. Exerciţii de memorialistică”, apărut la o mică editură din Târgovişte, Bibliotheca. Dar, fiindcă acele scrieri poartă marca stilului calofil, jocului inteligent de registre livreşti, cred că o convorbire liberă între cei doi prieteni ar fi dat un câştig de naturaleţe evocărilor. De la început, Monica Pillat ne dezvăluie ce soluţie a preferat Barbu Cioculescu propunerii de a-i răspunde la întrebări legate de oameni şi întâmplări din viaţa lui: "Eu îţi dau din când în când câte un capitol scris de mână pe o temă asupra căreia convenim dinainte, şi, când se adună destule pagini, eşti liberă să le înşiri în ce ordine vrei tu şi să le pui în scenă, imaginându-ţi întrebările la care ţi-am răspuns deja”. Ceea ce a şi făcut, adăugând însă şi proprii amintiri, precum şi pasaje memorialistice şi confensive din articole, interviuri şi cărţi ale lui Barbu, apoi a cusut totul cu întrebări potrivite falselor răspunsuri. Mai mult, a folosit uneori şi acel perfect simplu demodat al dialogurilor din proza stângace: spusei eu, râse el,