Aceasta s-ar putea realiza prin transformarea barajului abandonat de pe Olt (foto), într-un proiect integrat. Investiţia finală ar fi de 270 de milioane de euro, din care, oricum, 110 milioane de euro au fost deja cheltuiţi
Foto: Barajul abandonat de la Mândra.
Vicepreşedintele Consiliului Judeţean Braşov, Mihai Pascu, a declarat că barajul de pe râul Olt din zona comunei Mândra ar putea să devină o staţiune pentru sporturi nautice. „Acel baraj a fost gândit în 1987 pentru că la Victoria se dorea înfiinţarea unei centrale nucleare, iar apa urma să fie folosită pentru răcirea reactorului. Până acum s-au investit 110 milioane de euro în acest baraj, fiind finalizat în medie în proporţie de 50 – 55%. Pentru finalizarea sa ar mai fi nevoie de 160 de milioane de euro, dar folosirea sa doar pentru a face energie nu este fezabilă”, spune Pascu. Acesta a mai precizat că îşi doreşte ca proiectul să fie cuprins pe lista celor prioritare ale Guvernului, pentru că prin construcţia acestuia ar avea de câştigat şi agricultura, prin sistemul de irigaţii care va fi creat în jurul barajului, şi piscicultura, dar şi turismul, deoarece „proiectul va putea fi transformat într-o zonă de agrement care să atragă amatorii de sporturi nautice”.
338 de milioane de metri cubi în proiectul iniţial
Conform proiectului iniţial, coada lacului pleca de la Hoghiz şi urma să atingă şi localităţile Homorod – Ungra – Cuciulata – Comăna – Crihalma – Veneţia de Jos – Ticuşu Nou – Părău – Şercaia – Hălmeag – Mândra. Capacitatea maximă de înmagazinare a lacului era de 338 de milioane de metri cubi.
Conform gândirii de la acea vreme, investiţia avea trei scopuri. Primul era regularizarea râului Olt, care permitea reglarea de debite şi intervenţii pentru decolmatarea lacurilor din aval de Făgăraş. Astăzi există 24 de hidrocentrale – lacuri de acumulare pe