Sub genericul „Foaie verde de arţar, am afiş publicitar”, continui rubrica „Copy-paste” cu o nouă filă genială în istoria reclamei autohtone moldoveneşti. Eu înţeleg că atunci când îţi trebuie o frunză verde (în mijlocul iernii eventual) nu dai buzna afară cu aparatul de fotografiat, ci dai un search în Google şi s-a rezolvat…
Dar oameni buni, asta e operă de artă! Şi dacă în cazul „Giocondei” şi un copil de 3 ani ştie că i se mai spune şi „Mona Lisa”, că e creaţia lui da Vinci şi că se află în Musée du Louvre în inima Parisului, păi în cazul dat lucrurile nu-s chiar atât de evidente…
1. Lorenzo Durán. Afiş de promovare a campaniei anti-poluare
„Plant for the Planet”, publicat în ianuarie 2012
2. Zbor.md. Teaser pentru promovare pe Facebook,
publicat în ianuarie 2013 ***
Însă, fiind oameni culţi şi educaţi, cu 7 ani de-acasă şi cu noţiuni generale în marketing – ar fi bine să ştim că indicarea sursei pozei şi/sau autorul creaţiei este un must! Doar aşa… să fie! Doar-doar vreun curios (gen eu) se întreabă ce „nebun” a creat aşa ceva. Ce e mai grav? Că lumea nu înţelege cât este de esenţial acest lucru şi cât de neprofesionist este să-ţi promovezi propriul business pe spinarea cuiva.
Pentru cei ce doresc să afle mai multe: Frunza pe care cei de la zbor.md au preluat-o şi au postat-o pe Wall (n.r. Facebook Wall) în mai puţin de 30 de secunde, i-a luat artistului „doar” cu câteva săptămâni mai mult timp. Înainte de orice creaţie a sa, autorul selectează cu grijă frunza perfectă, o spală, o usucă, o pune sub presă, face o schiţă a desenului pe o foaie după care începe a „tăia” în frunză – proces de lungă durată care necesită multă răbdare şi îndemânare; foarte migălos şi dificil din cauza fragilităţii frunzelor care se rup foarte uşor. Mai uşor decât ai face copy-paste, dar astea sunt nişte detalii. Nesemnificative pentru unii…