* Interviu cu doamna Nicoleta Munteanu, preşedinte al Centrului Internaţional de Mediere
Reporter: Cum apreciaţi introducerea, din februarie 2013, a informărilor obligatorii privind medierea?
Nicoleta Munteanu: Clientul are nevoie de o noţiune de bază în ceea ce priveşte medierea. Sunt convinsă că la tribunal, în momentul în care va fi îndrumat către mediere, va fi luat prin surprindere, iar cand va primi toate informaţiile necesare, nu va înţelege ce este medierea sau ce presupune această modalitate de soluţionare a disputelor. Ca variante de informare există deja pe piaţă cărţi, articole şi broşuri, centre de mediere sau asociaţii de mediere. Dar dacă cetăţeanul de rând nu a fost obligat să recurgă la această variantă până acum, sunt foarte puţini cei care au fost interesaţi, iar cei care cunosc câte ceva despre subiect ştiu, de fapt, prea puţin. Consider că abia acesta este momentul în care medierea în România va ajunge la nivelul celorlalte state.
Reporter: Vor fi instanţele de judecată mai libere datorită acestei proceduri? Va fi redus numărul de procese?
Nicoleta Munteanu: Bineînţeles. Sunt foarte multe procese în tribunal bazate doar pe neînţelegere. Iar medierea are exact acest scop.
Mediatorul va interveni într-o dispută, ca parte neutră, care nu are autoritate sau, mai bine zis, putere de decizie, va fi imparţial la problemele ce vor face natura medierii, va asista părţile în expunerea problemelor, va facilita comunicarea între cele două părţi şi îi va ajuta să îşi găsească o soluţie pentru problemele care i-au adus în această situaţie. Înţelegerea dintre părţi va fi făcută în baza deciziilor şi soluţiilor găsite de aceştia şi nu în baza soluţiilor sau la decizia mediatorului. Astfel, în tribunal, se vor întoarce doar dosarele ce nu au putut fi rezolvate în urma medierii, iar părţile vor fi obligate să prezinte instanţei o dov