Cum se numeau, cu zeci de ani în urmă, marile străzi şi bulevarde ale Constanţei? Când au început actualele cartiere ale oraşului să prindă contur? Câte dintre denumirile străzilor sunt acum istorie şi câte, din contră, reprezintă legătura dintre trecut şi prezent? Cotidianul ZIUA de Constanţa se află în posesia a două hărţi ale Constanţei. Una de la 1921, cealaltă de la 1936: „1921 - Planul general al oraşului Constanţa ediţia a II-a, după ultimele date oficiale cu cele din urmă parcelări în care s-a (sic) indicat loturile şi careurile, de Ioan Dobrescu, conductor principal - inginer topograf, iunie 1921" şi „1936 - Planul General al municipiului Constanţa cu noua nomenclatură oficială a străzilor, întocmit de Ioan Filoti, conductor de Lucrări Publice, fost şef al Serviciului Tehnic". Vom prezenta, în cele ce urmează, nomenclatorul stradal de la 1921, respectiv de la 1936, precum şi date privind apariţia unor cartiere din Constanţa. „Mircea cel Mare" şi „Carol I" În 1921, printre principalele străzi ale Constanţei figurau strada Mircea cel Mare, actuala stradă Mircea cel Bătrân, şi strada Carol I, actualul bulevard Tomis. Cele două artere sunt şi astăzi printre cele mai importante şi mai circulate din Constanţa. Strada Carol I a avut, în vremea regimului comunist, denumirea de I. V. Stalin. Cel mai lung bulevard era, la vremea respectivă, Regina Maria, actualul bulevard Mamaia. Şi acesta a avut, în timpul sistemului totalitar, o denumire pe măsura vremurilor, anume V. I. Lenin. O întoarcere în timp la 1921 ne arată că, la acel moment, prin Constanţa trecea linia de cale ferată spre actuala staţiune Mamaia. Aceasta fusese inaugurată în 1905 şi transporta turiştii spre Băile Mamaia. Protipendada acelor vremuri obişnuia să-şi petreacă acolo vacanţele de vară. Ceea ce astăzi este cartierul I. C. Brătianu era, în anul despre care vorbim, un sat. Actualul bulevard I. C. B