Mult a trecut, puțin a rămas. Sau, altfel spus, așa ne lasă să credem autoritățile când fac referire la privatizarea CFR Marfă, proces întrerupt la un moment dat. Acum a apărut un nou termen: iunie, 2013
Vestea că CFR Marfă se va privatiza în 2013 a stârnit multe discuții. Pe de o parte, există voci care spun că este un termen realist, iar pe de alta sunt sceptici care susțin că acest lucru nu se va întâmpla într-un viitor apropiat, motivul fiind cât se poate de simplu: deocamdată, „interesul lor nu este să o vândă“, indiferent de negocierile cu FMI. Până la a demonstra dacă scepticii au avut sau nu dreptate, procesul de privatizare începe să-și urmeze cursul. Iar primul pas a fost deja făcut: Consiliul Suprem de Apărare a Țării (CSAT) a avizat proiectul de privatizare.
„Este o privatizare cu plic închis, cu un investitor strategic, având o garanție de participare de 10 milioane de euro. Există un calendar agreat de instituțiile financiare internaționale ca până la jumătatea lunii iunie să desemnăm câștigătorul“, a declarat vicepremierul Daniel Chițoiu. Altfel spus, statul va ceda pachetul majoritar al CFR Marfă prin negociere pe bază de oferte preliminare şi neangajante, etapă urmată de licitaţie cu ofertă în plic, unde garanţia de participare va fi echivalentul în lei a 10 milioane de euro, reprezentând 17% din valoarea nominală a acţiunilor deţinute de stat.
„Statul să nu piardă controlul“
De altfel, Bogdan Hossu, președintele Cartel Alfa, susține că această privatizare trebuie realizată cu un pachet iniţial de doar 15% dintre acţiuni, „pentru ca statul să nu piardă controlul asupra unităţii privatizate“. Cum stau lucrurile acum? Strategia de privatizare nu este încă transformată în lege. Proiectul a fost aprobat de Guvern doar în primă lectură, iar decizia finală va fi luată la finalizarea procedurii de consulta