Statistica pe anul 2012 realizată de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS) arată că la Numărul Unic de Urgenţă 112 din judeţul Cluj au fost primite şi tratate 555.459 apeluri. Dintre acestea 44,60 % au fost reale şi 55,40 % false. Cele mai multe au fost transferate către Ambulanţă – 68,52 %, Poliţie – 24,60 %, Pompieri – SMURD – 4,60 % şi Jandarmerie – 2,28 %.
Potrivit purtătorului de cuvânt al STS Cluj, Adrian Fulea, majoritatea apelurilor false şi abuzive provin de la copii, tineri, persoane cu probleme psihice şi sunt în mare parte realizate de pe cartele prepay.
Cu toate acestea, într-un top naţional cu cele mai multe apeluri la 112 false, Clujul se este pe primul loc cu cele mai puţine apeluri efectuate la 112. Pe primul loc se află judeţul Covasna, care dintr-un total de 18.311 apeluri la 112, 83,31% sunt false, urmat de judeţul Călăraşi, care dintr-un total de 37.734 de apeluri la 112, 82,67% sunt false. Podiumul mai este completat de judeţul Harghita, cu 17.247 de apeluri la 112, dintre care 81,70% au fost false.
“Urmare constatărilor făcute de către autorităţile statului, 546 cetăţeni au fost sancţionaţi conform legii pentru apeluri false şi abuzive către numărul 112. Multe persoane sună fără a avea o urgenţă, adresează injurii operatoarelor, râd, pun muzică sau nu vorbesc. Se solicită informaţii despre numere de telefon, se cere legătura cu diverse instituţii sau persoane publice ori se solicită sfaturi medicale”, a precizat Fulea.
Autorităţile fac apel la cei care sună abuziv să nu încarce inutil liniile de urgenţă 112, întrucât un apel fals poate duce la pierderea unei vieţi.
La nivel european, doar 1 din 4 cetăţeni ai UE cunoaşte faptul că 112 este Numărul de Urgenţă pe care îl poate apela în toate ţările Uniunii Europene. Mai mult decât atât, această cifră stagnează de ani de zile şi variază semnificativ în ţările eur