Scandalul „lasagna de cal“ dezvăluie traseul încălcit al cărnii pe piaţa europeană prin implicarea a numeroşi intermediari, ceea ce îngreunează controlul cărnii care ajunge în farfuriile europenilor.
Carnea de cal găsită în semipreparatele din Marea Britanie ar proveni din abatoare din România, de unde ar fi fost preluată de un negustor intermediar din Cipru. Acesta ar fi fost subcontractat, la rândul lui, de un dealer din Olanda, să transporte carnea într-o fabrică din sudul Franţei. Aceasta a vândut carnea unei filiale din Luxemburg a unei fabrici din Franţa care apoi a folosit-o în produse semipreparate vândute în supermarket-uri din 16 ţări.
Aşa arată o o schemă a posibilului traseu pe care l-ar fi avut carnea de cal ajunsă în farfuriile britanicilor.
Anchetele derulate în acest moment în Franţa, Marea Britanie şi România au ca scop identificarea persoanelor şi firmelor care se fac vinovate de schimbarea, pe traseu, în documente, a cărnii de vită în carne de cal.
Înşelătorie sau fraudă organizată la scară largă, afacerea trage un semnal de alarmă asupra dificultăţilor puse de circuitul încălcit al preparetelor, de la origini până în farfurie, scrie publicaţia franceză „Le Figaro“.
Detalii înspăimântătoare a prezentat şi postul TV britanic Sky News printr-un interviu cu un şofer care transportă carne pe teritoriul Marii Britanii. De multe ori, documentele care însoţesc transporturile sunt incomplete şi scrise neinteligibil, spune acesta.
„La unele transporturi persoana care primeşte produsul se chinuie să identifice comanda dacă transportul conţine trei sau patru tipuri de carne. (...) Am văzut cazuri în care trebuie să miroasă canrea pentru a încerca să-şi dea seama dacă e de oaie sau de vită“, a spus şoferul, sub protecţia anonimatului. Acesa s-a arătat îngrozit de lipsa unor controale riguroase şi de multele standarde pe