Marjele de profit ale Apple coboară la niveluri nemaivăzute de la debutul iPhone în 2007, întrucât concurenţa şi lipsa lansărilor de noi produse inovatoare pun presiune pe companie să coboare preţurile.
Temerile legate de declinul preţurilor au cauzat declinul cu 33% al acţiunilor Apple de la nivelul record de 705,7 dolari înregistrat la 21 septembrie. Cotaţia Apple a avut în intervalul respectiv cea mai slabă evoluţie dintre cele incluse în componenţa indicelui american S&P 500. Apple a anunţat, săptămâna trecută, că directorii companiei analizează transferul unor sume mai importante din lichidităţi către acţionari, după o propunere a unui investitor ca Apple să plătească mai mult din fondurile de 137 de miliarde de dolari.
Scăderea marjelor brute ale Apple de la 45% la 39% în ultimul trimestru a fost cauzată de introducerea iPad mini, a altor produse cu costuri de producţie mai ridicate dar şi de reducerea preţurilor unor produse existente, potrivit datelor companiei. Dacă Apple nu lansează un dispozitiv revoluţionar cu preţ ridicat, acţiunile vor rămâne sub presiune.
"Va fi aproape imposibil pentru Apple să-şi menţină marjele pe care le-a avut în ultimii ani. Au putut cere aproape orice preţ au vrut pentru produsele lor, dar concurenţa se intensifică", a declarat David Yoffie, profesor la Harvard Business School.
Una dintre principalele provocări este scăderea vânzărilor iPhone, cel mai profitabil şi mai bine vândut produs, reprezentând 56% din venituri. Samsung, HTC şi alţi rivali introduc smartphone-uri şi tablete mai ieftine şi cu tot mai multe funcţii, bazate pe sistemul de operare Android.
Marja brută, sau cât câştigă Apple după ce plăteşte materii prime, forţa de muncă şi producţia pentru iPhone-uri, iPad-uri, Mac-uri şi alte produse, este estimată să scadă la 37,5-38% în acest trimestru, faţă de 47% în perioada similară a anului tre