Proiectul prin care 40 de locomotive, bunuri de patrimoniu naţional, ar urma să fie expuse într-un Muzeu al Industriilor pe terenul ocupat de fostele Hale Rieger la Sibiu s-a împotmolit din nou.
Directorul Muzeului Naţional Brukenthal Sibiu, Sabin Luca, cel care a iniţiat proiectul, a declarat luni, 11 februarie, că „este obligat să renunţe la proiect din motive administrative”.
Acesta a declarat că o parte din cele 40 de locomotive care ar fi trebuit să fie expuse ca parte a patrimoniului naţional au fost mutate sau vândute în ultimii ani la preţuri de nimic, ajungând în mai multe localităţi din ţară.
„Eu, ca persoană, manager, om de cultură, profesor, cum vreţi voi, sunt obligat să renunţ la acest proiect din cauze administrative. Se prăpădeşte sub ochii noştri patrimoniul cultural acumulat în România. Se vând locmotivele dintr-un muzeu constituit legal şi se vând fără nicio problemă la preţul sub 1 la sută din preţul estimat şi umblă liniştite prin lumea din jurul nostru”, a declarat Sabin Luca.
Cel mai recent caz este al unei locomotive cu abur care a fost scoasă la licitaţie după ce firma Brafor din Braşov care o deţinea a intrat în faliment. Potrivit lui Sabin Luca, conform legii, statul, în cazul unor astfel de operaţiuni, are dreptul de preempţiune (dreptul de care se bucură cineva prin lege de a fi preferat în calitate de cumpărător al unui bun, n.r).
„Este voba de un bun de tezaur. Dreptul (de preempţiune n.r.) e obligatoriu să fie folosit de Guvern, în primul rând, pentru că instituţiile specializate, cum suntem noi, nu avem pentru aşa ceva bani”, a declarat Luca.
Statul, însă, a renunţat la acest drept.
Locomotiva a fost vândută primăriei din Zlatna, judeţul Alba, pentru 18.000 de lei, în contextul în care valoarea ei era de câteva zeci de mii de euro. Potrivit datelo