Anul trecut, la numarul unic de urgenta 112 au fost primite si tratate peste 18,6 milioane de apeluri, iar dintre acestea 31,62% au fost reale si 68,38 % false, a anuntat luni Serviciul de Telecomunicatii Speciale (STS), administratorul acestui serviciu. Majoritatea apelurilor false si abuzive provin de la copii, tineri, persoane cu probleme psihice si sunt in mare parte realizate de pe cartele pre pay. Urmare constatarilor facute de catre autoritatile statului, 10.059 cetateni au fost sanctionati conform legii pentru apeluri false si abuzive catre numarul 112 si cele mai multe sanctiuni au fost aplicate in judetele Dambovita, Galati si Suceava, mentioneaza STS.
"Multe persoane suna fara a avea o urgenta, adreseaza injurii operatoarelor, rad, pun muzica sau nu vorbesc. Se solicita informatii despre numere de telefon, se cere legatura cu diverse institutii sau persoane publice ori se solicita sfaturi medicale. Autoritatile fac apel la cei care suna abuziv sa nu incarce inutil liniile de urgenta 112, intrucat un apel fals poate duce la pierderea unei vieti", atentioneaza STS.
Din punct de vedere al apelurilor false, judetele Covasna, Dambovita si Mures ocupa primele locuri.
Conform legii (OUG 34/2008), apelarea abuziva a numarului unic de urgenta 112 si alertarea falsa a agentiilor de interventie se pedepseste cu amenda de la 500 de lei la 1.000 de lei.
Numarul unic de urgenta 112 poate fi apelat gratuit in orice tara din UE
La nivel european, doar 1 din 4 cetateni ai UE cunoaste faptul ca 112 este numarul de Urgenta pe care il poate apela in toate tarile Uniunii Europene. Mai mult decat atat, aceasta cifra stagneaza de ani de zile si variaza semnificativ in tarile europene, sustine STS.
Numarul pan-european de urgenta 112 a fost creat in 1991.
In aprilie 2005, Sistemul National Unic pentru Apeluri de U