Potrivit şefului Agenţiei pentru Protecţia Consumatorilor, moldovenii sesizează inspectorii mai ales pentru supraplăţile calculate la consumul de apă sau în cazul uşilor şi ferestrelor instalate cu defecte. În ceea ce priveşte alimentele, APC îi amendează pe agenţii economici doar după ce au constatat problema în urma unui control suplimentar.
„Adevărul“:Pentru ce servicii aţi primit, în 2012, cele mai frecvente reclamaţii?
Alexandru Cuzimuc: Primul loc e ocupat de serviciile comunale. Ne judecăm cu Apă-Canal pentru supraplăţile calculate la consumul de apă în funcţie de contorul din scara blocului, deşi cele din apartramente sunt verificate şi aprobate de către autorităţile de metrologie. Pe locul doi sunt serviciile de confecţionare a uşilor şi ferestrelor. Aici găsim clauze contractuale abuzive şi constatăm că ferestrele nu au fost instalate la timp sau că au fost instalate cu defecte.
Dar produsele?
Primim reclamaţii faţă de produsele care s-au stricat în timpul garanţiei: haine, încălţăminte, televizoare, DVD-uri. În ultimul timp a crescu numărul plângerilor privind telefoanele mobile. Agenţii economici care au trecut prin sita APC ştiu cum să discute cu clienţii, dar aşteaptă să vadă cât de informaţi sunt aceştia. Dacă aceştia sunt insistenţi, le restituie contravaloarea, le repară telefonul, le dau un alt produs sau le face o expertiză independentă.
Ce presupune această expertiză independentă?
Sunt experţi independenţi autorizaţi să verifice diverse produse eletronice. Dacă sunt descoperiţi că au emis o expertiză incorectă, li se retrage această certificare.
Care sunt cele mai frecvente reclamaţii pentru alimente?
Sesizările cu privire la termenele expirate. Sunt lactatele, mezelurile sau produsele care au un an de valabilitate. Mai sunt şi produse care nu corespund standardelor producătorului, dar sunt în termen