Grecia a investit, la momentul adoptării monedei unice, miliarde de euro în modernizarea infrastructurii, construind poduri, autostrăzi şi o reţea feroviară nouă de tranzit în Atena, însă, din cauza recesiunii şi a crizei datoriilor, aceste proiecte au devenit ţinte ale grecilor aflaţi în dificultate, care fură metal şi îl vând la fier vechi, alimentând cererea mare din ţări precum China şi India.
Poliţia susţine că arestează, în medie, patru hoţi de metale în fiecare zi, comparativ cu cele doar câteva cazuri care se înregistrau lunar înainte de izbucnirea crizei în 2009. Hoţii sunt acuzaţi că fură cabluri industriale, transformatoare şi alte obiecte de metal - cauzând întreruperi de curent şi întârzieri masive ale trenurilor.
Potrivit autorităţilor, profilul persoanelor care comit astfel de fapte este de asemenea în schimbare - de la romi şi imigranţi de la marginea societăţii, la greci de rând care au mari dificultăţi financiare.
În contextul în care statele europene ies şi reintră în recesiune, cererea globală de metale a rămas ridicată datorită dezvoltării industriale a puterilor emergente, furturile de cabluri şi metale folosite în infrastructură devenind o piaţă în creştere la nivel mondial.
Peste 3.600 de persoane au fost arestate în Grecia pentru furt de metale între începutul lui 2010 şi august 2012, conform Ministerul Ordinii Publice. Oficiali din cadrul ministerului susţin că nu au date comparative pentru anii anteriori, din moment ce astfel de cazuri erau prea rare pentru a păstra date despre această categorie specifică de infracţiuni. Însă oficialii confirmă că furturile sunt mai frecvente şi mai sfidătoare, semn al timpurilor dificile.
Noul sistem feroviar al Atenei, modernizat în urmă cu nouă ani, este principala ţintă pentru hoţii de metale. Cel puţin cinci perturbări majore ale traficului