Un membru al comunităţii Wikipedia a petrecut trei ani analizând rapoartele de trafic ale site-ului, în cadrul unui proiect de cercetare. El a publicat, săptămâna trecută, rezultatele obţinute, oferind astfel o privire de ansamblu asupra celor mai populare pagini ale site-ului, potrivit The Verge.
Utilizatorul West.andrew.g, autorul studiului a identificat două tipuri de popularitate ale paginilor. Astfel, există pagini care beneficiază de popularitate ocazională şi articole care se bucură de popularitate constantă.
Decesele şi evenimentele culturale, surse ocazionalede creştere a traficului
Popularitatea ocazională a unor articole Wikipedia poate fi determinată de mai mulţi factori. Autorul identifică astfel şase surse de popularitate pentru articole, printre care evenimentele culturale sau decesul unei celebrităţi, Doodle-lurile Google, atacurile DOS, efectul celui de-al doilea ecran, efectul Slashdot şi tiparele temporale.
Cele mai vizualizate articole Wikipedia în decurs de oră, din ianuarie 2010 printre prezent, fac referire în mare parte la decese ale celebrităţilor dar şi la evenimente culturale, precum finala Super Bowl. În acest top, pe locul întâi se află pagina Whitney Houston, care a înregistrat 1.532.302 pe oră (425,6 afişări pe secundă) în ziua decesului artistei. Locurile doi şi trei au căpătat popularitate tot din cauza decesului subiectului articolului, fiind vorba de Amy Winehouse şi Steve Jobs. Abia pe locul patru găsim un articol care a înregistrat un număr mare de vizualizări din cauza unor circumstanţe mai puţin morbide şi anume, pagina cântăreţei Madonna care obţinut 993.062 vizualizări pe oră (275,9 afişări pe secundă) după concertul oferit de aceasta la pauza Super Bowl-ului din 2012, Moartea celui mai vânat terorist din istorie a generat şi ea trafic mare, pagina lui Osama bin Laden clasându-se p