Primele filme au rulat la Berlinală în cadrul competiţiei pentru Ursul de Aur. Luni are loc şi premiera mondială a filmului românesc din competiţie al lui Călin Peter Netzer, "Poziţia copilului".
Corespondentul RFI la Berlin, William Totok
Ca la orice festival, aşa şi la Berlinală rulează filme foarte bune, mai puţin bune şi filme proaste. În prima categorie ar intra fără îndoială cel puţin două. Este vorba, mai întâi, de premiera mondială a filmului realizat de regizorul francez Guillaume Nicloux, "Călugăriţa". Filmul este o ecranizare a romanului psihologic, epistolar, omonim al lui Denis Diderot (1713-1784). (Titlul original în franceză al romanului, apărut postum, în 1796, este "La Religieuse").
Romanul a mai fost ecranizat în trecut, cea mai cunoscută adaptare fiind cea extrem de critică la adresa Bisericii Catolice, realizată în 1966 de Jacques Rivette, cu Anna Karina în rolul Suzannei Simonin şi Liselotte Pulver, care o interpreta pe superioara mănăstirii. În 1966 a fost nominalizat pentru marele premiu, la Festivalul Filmului de la Cannes. În Franţa, filmul a stârnit la vremea respectivă o amplă controversă. În urma presiunilor Bisericii, difuzarea şi prezentarea creaţiei lui Rivette a fost temporar interzisă.
În noua ecranizare (cu Pauline Etienne care o interpretează pe tânăra Suzanne; Isabelle Huppert, Louise Bourgoin, Martina Gedeck), regizorul pune accentul pe dimensiunea absurdă a tracasărilor pe care le suportă tânăra Suzanne, care urmează să devină călugăriţă. Scoaterea în relief a şicanelor la care e supusă din partea unei superioare care-şi ascunde sadismul în spatele habotniciei are menirea de a sublinia dimensiunile abuzului de putere generat de o instituţie pentru care drepturile şi libertăţile individuale nu contează mai deloc.
Problema Bisericii ca instituţie prăfuită se află şi în centrul filmului polonez, c