Moş Crăciun şi Iepuraşul de Paşti înseamnă cadouri pentru „cei dragi“ şi găuri serioase în buget. Între ele a apărut, mai nou, Valentine’s Day, un nou prilej de stres şi cheltuială. De data asta, însă, e suficient un singur cadou.
Conotaţiile religioase ale Crăciunului şi Paştelui au fost estompate de marketingul agresiv din ultimile două decenii, ele fiind înlocuite de mai practicul şi neortodoxul comerţ, susţin sociologii. Crăciunul nu mai reprezintă de mult Naşterea Domnului, ci moşul îmbrăcat în roşu de reclamele Coca-Cola, iar Paştele nu mai înseamnă Învierea lui Hristos, ci iepuraşul care aduce cadouri şi ouă colorate.
Tot prin intermediul marketingului, companiile au creat presiune asupra oamenilor de rând cărora le-a indus ideea că de Crăciun şi de Paşti trebuie să cumpere, de toate şi cât mai mult, transformând-i astfel în clienţi, este de părere sociologul Alfred Bulai. Televiziunile şi presa în general participă şi ele la această transformare a publicului în clientelă, cu reportaje ample din supermarketuri şi târguri de profil, de acolo de unde „românii se înghesuie să cumpere cadouri pentru cei dragi şi cele cuvenite pentru masa tradiţională de Crăciun/Paşti“.
În cele mai multe cazuri, aceste două mari sărbători presupun cheltuieli masive şi găuri serioase în buget care se acoperă cu greu, în câteva luni. Companiile, în schimb, îşi freacă mâinile de fericire: în aceste perioade, vânzările cresc de trei – patru ori, profitul la fel. Dar companiile sunt lacome şi nu se mulţumesc doar cu atât. Drept urmare, acelaşi marketing intră din nou în acţiune şi inventează, importă sau resuscitează sărbători noi.
Nici Dragobetele nu-i mai breaz
O sărbătoare relativ nouă este Valentine’s Day sau Ziua Îndrăgostiţilor, o sărbătoare importată din Occident, care poartă numele unui sfânt catolic. Conotaţia religioa