Municipiul Alba Iulia a fost selectat de către Ministerului Turismului prin Autoritatea Naţională pentru Turism şi Asociaţia Mioritics România, în Rutele Culturale din zona inferioară şi de mijloc a Dunării, respectiv în “Ruta Împăraţilor Romani”. Din România au fost propuse 13 situri, evaluate pe baza criteriilor întocmite de compania Horwath HTL Croaţia – specializată în studii şi cercetări de piaţă în turism. În urma evaluărilor au fost desemnate câştigătoare 5 sit-uri: Alba Iulia – Castrul Roman, Roşia Montană – Galeriile Romane, Sarmisegetusa – Colonia Ulpia Traiana Augusta Dacica, Constanţa – Cetatea Histria şi Adamclisi.
Acest proiect internaţional este finanţat din fonduri europene cu sprijinul Comisiei Europene, prin Programul cadru pentru competitivitate şi inovaţie (CIP) şi Programul pentru inovaţie şi antreprenoriat (EIP). El este parte a cererii de proiecte lansată de Comisia Europeană: Trans-naţinoal cooperaţion projects on European Cultural Routes.
Oiectivul principal îl constituie diversificarea ofertei turistice europene şi cresterea vizibilităţii zonei Dunării inferioare şi de mijloc, ca o destinaţie atractivă şi durabilă, prin dezvoltarea a două rute culturale în România, Bulgaria, Croaţia şi Serbia: Ruta împăraţilor romani şi Ruta vinului.
“Beneficiile directe sunt în primul rând de promovare turistică şi consolidare a poziţiei oraşului nostru pe harta turismului cultural european. Este evident că titluri precum EDEN sau acest demers, sunt acţiuni concrete prin care notorietatea patrimoniului cultural istoric de care dispunem se va traduce în creșterea numărului de turişti”, a declarat Mircea Hava, primarul municipiului Alba Iulia.
Prima acțiune de promovare a acestui proiect o constituie prezenţa acestor situri la Târgul de Turism de la Berlin, în cadrul Centrului Dunărean de Competenţe- Belgrad. Cu aceasta ocazie va fi la