În raport cu actuala formulă a taxei de primă înmatriculare, formula timbrului de mediu ia în calcul integral emisiile de carbon, potrivit proiectului publicat pe site-ul Ministerului Mediului.
Guvernul anuntase ca va aproba astăzi în şedinţă de guvern timbrul de mediu, noua taxă auto, dar a amanat decizia pentru martea viitoare.
Conform propunerii prezentate, timbrul de mediu va lua în calcul doar emisiile poluante de dioxid de carbon, spre deosebire de sistemul actual în care este calculată şi cilindreea. Emisia de dioxid de carbon va fi luată în calcul integral la stabilirea valorii timbrului de mediu, în condiţiile în care în prezent aceste emisii au o proporţie de doar 30% la stabilirea taxei auto.
Pentru maşinile non-euro, euro 1 sau euro 2, timbrul de mediu are o valoare mai mică decât taxa de primă înmatriculare sau de primă vânzare. Diferenţa poate ajunge şi la 90%.
Pentru motorizările euro 3 sau euro 4, care constituie ponderea majoritară a maşinilor din circulaţie, timbrul de mediu are o valoare cu circa 10- 15% mai mare decât cea a taxei de primă înmatriculare, susține Rovana Plumb, ministrul Mediului. În unele cazuri diferența este însă mult mai mare.
Maşinile cu motorizări euro 6, maşinile electrice şi maşinile hibrid nu vor plăti timbrul de mediu. În ceea ce priveşte tehnologiile Euro 5 nivelul taxei va fi asemănător cu nivelul taxei actuale.
Prevederi importante ale proiectului de ordonanță
- Se aplică doar autoturismelor M1 (destinate transportului de persoane care au, în afara scaunului conducătorului, cel mult opt locuri pe scaune), cu maxim 8+1 locuri.Vehiculele comerciale vor plăti taxa auto în actuala formă, chiar şi după aprobarea timbrului de mediu
- Se aplică o singură dată pentru întreaga perioadă de rulare a vehiculului
- Maşinile care nu