Are aproape o sută de ani şi este evaluată la peste 65.000 de euro, dar valoarea ei nu se mai măsoară demult în bani. Este vorba despre o bătrână locomotivă pe aburi care a ajuns în atelierele fabricii clujene Remarul 16 Februarie, unde specialiştii speră să o readucă la viaţă. Locomotiva este unul dintre modelele unicat din Europa, însă inginerii clujni vor putea interveni doar după ce vor primi un aviz special.
"Bătrâna doamnă", după cum au numit-o chiar mecanicii de la ateliere, are o soră mai mare în Germania. Aceasta se află însă într-o stare mult mai bună, semn că nemţii sunt mai grijulii când vine vorba de patrimoniu. Locomotiva care a fost adusă la Cluj a fost folosită pentru transport forestier, apoi a devenit piesă într-un muzeu uitat din Sibiu. Cu trecerea anilor s-a degradat şi aşa a ajuns, la mijlocul lunii ianuarie, la atelierele clujene.
Înainte de a trece la reviziile tehnice a fost nevoie de o minuţioasă cercetare a istoricului: cine a folosit locomotiva, ce modificări a suferit de-alungul timpului şi cum arăta ea la ieşirea din fabrică?
"Era o locomotivă pentru transport forestier şi se folosea undeva în Covasna, fiind în funcţiune înainte de 1920, în perioada 1906 - 1914. Atunci a fost adusă în ţară. Deşi seamănă cu o locomotivă de cale îngustă, ea e una pe linie normală. Atunci era mai rar aşa ceva. E o variantă de la începutul tehnicii de abur, are caracteristici care cu vremea s-au schimbat şi au fost perfecţionate. Modelul era unul destul de rar, a fost fabricată la Berlin şi s-ar părea că mai este una în Estul Germaniei. Locomotiva e destul de mică, de doar 110 cai putere şi cu două osii, are numai frână mecanică", a explicat Radu Palade, ingener la atelierele Remarul.
Acesta a mai spus că pentru a aduce locomotiva la forma iniţială, fără ca aspectul şi funcţionalitatea să fie schimbate, va fi nevoie de cel puţi