"Romanii nu pot face filme proaste", scria presa spaniola acum cateva zile, dar a prezice un premiu pentru "Pozitia copilului" tine mai mult de intuitie. Parerile criticilor nu prea coincid in general cu cele ale juriului, iar un Wong Kar-wai ca presedinte al juriului poate fi, asa cum spunea si Calin Peter Netzer inainte de festival, "imprevizibil". Pe ultima suta de metri Berlinala provoaca surprize placute, cum e superbul „Prince Avalanche”, de David Gordon Green sau pirandellianul „Parde”/”Closed Courtains” de Jafar Panahi si Kamboziya Partovi.
Daca in prima jumatate competitia celei de-a 63-a Berlinale a fost mai degraba cuminte - cu doua varfuri, "Pozitia copilului" si filmul chilian "Gloria", semnat de Sebastian Lelio, a doua jumatate a adus mai multe titluri interesante. Cel mai provocator a venit direct de la Sundance si se numeste "Prince Avalanche", o stralucita productie independenta americana semnata de David Gordon Green, remake dupa un film islandez („Either Way”, din 2011), care merita cel putin premiul de interpretare masculina ex-aequo pentru Paul Rudd (in cel mai bun rol al sau de pana acum) si Emile Hirsch (o revelatie).
Intr-un peisaj parjolit de incendiile din Texas din 2011, doi tineri barbati isi petrec vara turnand linii intermitente galbene pe o sosea mai degraba necirculata. Unul e necioplit si frivol, celalalt -iubitul surorii primului, trimite bani acasa desi prefera singuratatea si se contopeste cu natura din jur &din interior pescuind si invatand germana.
Jucaus ca genericul in care literele titlului apar cu fiecare lovitura de baros a lui Hirsch, "Prince Avalanche" refuza sa intre intr-un gen anume. Frumusetea naturii care renaste dupa dezastru e un cliseu pe care Green il ia la misto imediat ce-l enunta (vezi vopseaua galbena varsata intr-un parau, contrapunct la o replica mult prea simtita). Daca vezi