Potrivit prevederilor Legii nr. 192/2006, a medierii şi organizării activităţii de mediere, începând de astăzi, 15 februarie 2013, persoanele care au un litigiu sunt obligate să parcurgă o şedinţă de informare privind medierea, înainte de punerea pe rol a unei acţiuni judecătoreşti. Această şedinţă este gratuită şi poate fi făcută cu un mediator la alegere ori cu mediatorul prezent la sala de mediere, de la judecătorie sau tribunal, conform graficelor de lucru.
Fiind un subiect de interes, am solicitat amănunte despre activitatea de mediere de la d-na Rodica Vlaicu, mediator şi preşedinte al Birourilor de Mediere din Dâmboviţa. “Medierea reprezintă o modalitate de soluţionare a conflictelor pe cale amiabilă, cu ajutorul unei persoane specializate. Persoanele fizice sau juridice pot apela la serviciile mediatorilor atât înainte de declanşarea unui proces în instanţă, dar şi pe perioada derulării acestuia, inclusiv în faza de executare silită. Medierea nu este obligatorie, însă justiţiabilii sunt obligaţi să participe la o şedinţă de informare privind medierea, inclusiv după declanşarea unui proces în faţa instanţelor competente, în vederea soluţionării pe această cale a conflictelor în materie civilă, de familie, în materie penală, în condiţiile prevăzute de lege”. Rodica Vlaicu a subliniat că şedinţa de informare se face în prezenţa tuturor părţilor, pârâtul putând fi invitat chiar de mediator: “Dovada participării la şedinţa de informare privind medierea se face printr-un certificat de informare eliberat de către mediator sau printr-un proces verbal care se depune la dosarul instanţei, în situaţia în care una din părţi refuză în scris participarea la şedinţa de informare, nu răspunde invitaţiei ori nu se prezintă la data fixată pentru şedinţa de informare”.
în cazul în care părţile sunt de acord, are loc procesul de mediere, la finalul căruia se încheie