Cel care a avut „cele mai scârboase munci“ şi a trăit printre gunoaie preţ de aproape şase ani revine în Bucureşti cu o nouă expoziţie de colaje. Ion Bârlădeanu (65 de ani), artistul care a devenit cunoscut la nivel internaţional drept singurul reprezentant autentic al pop-art-ului românesc, este „Făt Frumos cel urât“ din recenta colecţie de lucrări expusă.
Aseară, la Galeria de artă H'Art s-au strâns câteva zeci bune de oameni, veniţi să vadă expoziţia de colaje „Făt Frumos cel urât“, descrisă drept o lume suprarealist-grotescă în care totul e posibil. Lucrările au fost realizate de Bârlădeanu în anii '80, adică exact atunci când s-a apucat să asambleze decupaje şi când societatea românească trecea prin drastice represiuni politice.
„Mie să-mi ziceţi 'nea Ion!“, mi-a spus artistul, ridicând un băţ lung şi subţire de plastic, cu care indica celor prezenţi la vernisaj ce înseamnă fiecare asociere de simboluri din lucrările sale. „Unde nu înţelegeţi, mă întrebaţi“, a îndemnat publicul. Iar întrebările au început să curgă. Nu mică mi-a fost mirarea să aud câte poveşti şi legături complexe stau în spatele fiecărui colaj. Bârlădeanu le compune cu intenţia de a crea un film. Aşa se explică de ce, atunci când şi-a expus lucrările la Paris, i-a spus actriţei Angelina Jolie că el este cel mai mare regizor din România. „Mulţi mă întreabă de Angelina Jolie. Am cunoscut-o personal, dar am şi uitat-o“, a spus, indiferent, artistul.
„Eu sunt popular, tată!”
Grupuri de câte trei-patru persoane intrau, aseară, în sala de expoziţie, iar artistul se grăbea să-i îmbrăţişeze şi să-i pupe pe ambii obraji. Erau vechi prieteni, oameni care-l admirau şi pe care-i admira. Schimba câteva glume cu ei, după care începea din nou să se plimbe printre oameni şi să le spună de ce a pus un porc lângă o femeie frumoasă, un general cu un