Scandalul european al cărnii de cal în loc de vită se îndepărtează tot mai mult de România. Verificările oficiale, dar şi valurile de jurnalişti străini care au venit în fugă în abatoarele româneşti, nu au reuşit să dovedească o eventuală înşelătorie plecată de aici.
România exportă puţină, foarte puţină carne de cal, arată cercetările şi întotdeauna a fost vorba de carne tranşată, niciodată carne tocată. Aşa că bănuielile se îndreaptă acum tot mai mult spre firmele occidentale care au preparat produsele ce au stârnit scandalul. În acuzaţiile de la început se vorbea de două abatoare din România, de unde ar fi plecat carnea de cal: unul în Botoşani şi unul în Braşov. Trimisul special RFI, Cătălin Lenţa, a fost la abatorul din Ucea de Jos, Braşov.
De la Bucureşti până la Ucea de Jos sunt 260 de kilometri. Cam o zecime din traseul parcurs de camioanele cu carne de cal exportată anul trecut de acolo în Olanda. Am ajuns la abatorul firmei CarmOlimp (despre care acum câteva zile se spunea că ar fi unul dintre locurile de unde a plecat carnea de cal), odată cu câteva echipe de jurnalişti străini. Au venit şi din Franţa şi din Marea Britanie şi din Germania. Am ajuns odată cu ei, pentru că m-am oprit la Braşov pentru o discuţie cu şeful Direcţiei Sanitar–Veterinare, oficialul care trebuie să verifice respectarea standardelor în domeniu. Dorin Enache mi-a spus că anul trecut, de la abatorul din Ucea de Jos au plecat în ţările Uniunii Europene doar puţin peste 60 de tone de carne de cal.
M-am întrebat dacă e posibil cumva să fie vorba de carne congelată de mai multă vreme, care să fi stat o vreme prin depozite, nu neapărat din tăieri de anul trecut. Exclus, îmi spune directorul executiv al firmei CarmOlimp, Paul Şoneriu: "Suntem o afacere de familie şi nu avem capacitatea de a ţine prea mult carnea, iar tăierile de cai nu sunt un lucru cotidian, facem a