Marile rețele de retail continuă să se extindă în ritm alert, iar consultanţii vorbesc de cel puţin 12.000 de noi angajări în 2013. Comerţul modern autohton va trece însă prin schimbări importante de structură.
Marele retail se face și mai mare „în căutarea profiturilor viitoare“, are Bogdan Belciu, partener la PwC, o primă explicație pentru ritmul alert cu care se extind acum retailerii. (Comercianţii de produse alimentare şi non-food ar urma să deschidă, în 2013, aproape 250 de noi unităţi). Dar, atrage Belciu atenţia, nu înseamnă că piaţa nu va trece, anul acesta, prin nişte schimbări semnificative. La ce se referă? Iată un indiciu: Profi, retailerul care s-a relansat anul trecut, din discounter - cum era poziţionat când a fost cumpărat, în 2009, de fondul de investiţii Enterprise Investors -, în rețea de magazine de proximitate a deschis, pe 16 ianuarie, primul sau magazin de sine stătător („stand alone“) din Bucureşti. Într-o mişcare în oglindă, Mega Image - cel mai mare operator de spaţii mici şi medii din ţară-, deschidea, după două săptămâni, primul „concept store“ ale reţelei (1.600 mp) – „un nou pas în evoluţia Mega Image pe piaţa din România“, după cum explica directorul general, Xavier Piesvaux. Mai mult, retailerul belgian a pornit o investiţie de zece milioane de euro pe un teren de 5.200 mp, situat lângă mallul Sun Plaza (proiectul va cuprinde atât un supermarket Mega Image, cât şi o galerie comercială şi spaţii de birouri).
Premisele odată formulate, întrebarea vine de la sine: de ce Mega Image şi Profi - prin definiţie operatori pe spaţii mici şi medii - virează cu viteză către spaţii mai mari, deşi consumul – un element-cheie în creşterea vânzărilor din retail –, nu şi-a revenit? Un răspuns plauzibil ar fi că, acum, este mai uşor de găsit spaţii bune, la preţuri competitive, dar consultanții din retail au și alte variante de r